Stelvio Automobili
Måløv Værkstedsby 932760 Måløv
http://www.stelvio.dk/
Da Janis Joplin i 1969 gik på scenen på Woodstock og sang sin lille hymne til begærligheden, var det disse biler hun sang om. Mercedes store coupéer og convertibles. I dag har enhver bil, som har overlevet 40 år i nogenlunde ét stykke, ret til at smykke sig med titlen ‘klassiker’. Nogen er dog mere værdige til den titel end andre og der kan ikke herske megen diskussion om, at w111 modellerne fra Mercedes er kvalificerede. Da disse biler var nye, var de ikke blot de bedste biler der kunne købes for penge, hvis man ellers havde nok af dem. Bilen kostede detsamme som 10 VW Boble eller 6 Volvo 142. Det siger noget om hvor kostbar den var. De havde stil og kvalitet og de var påhæftet et prisskilt der matchede.
I 1969 følte Mercedes Benz sig tvunget til at komme med en opdatering af modellen. Det store marked for denne type biler var USA, og derovre betragtede man en bil med ”kun” 6 cylindre som en mellemklassebil. Det passede jo ikke så godt til Mercedes’ topmodel, så en spritny V8 motor blev udviklet, med den interne motor betegnelse M116. Den skulle sidenhen vise sig at blive en stor succes for Mercedes, idet konstruktionen levede videre helt op til 1991. Udover den lækre V8 gangkultur kom den med elektrisk indsprøjtning, og kombineret med Mercedes egen 4 trins automatik gearkasse gav den ganske pæne præstationer for den store bil, med en 0-100 km/t på 9,5 sekunder og en topfart på over 200 km/t. Sammenlignet med konkurrenterne var den reelt en hurtig bil, selvom den mest naturligt blev kørt på bedste gentleman vis. Motoren passede ualmindelig godt til den nye 280 SE Coupe med betegnelsen 3,5 for motor volumen. I de europæiske udgaver havde motoren 200 hk, og dermed den kraftigste version i hele serien.
Den elegante 280 SE Coupe 3,5 er vel den ypperste repræsentant for den eksklusivitet, der karakteriserede Mercedes i de år. I perioden 1969 til 1971 blev der kun bygget 3270 eksemplarer af denne fornemme vogn. Og det skulle vare mange år før den fik en værdig afløser.
Vognen her er en ægte europæisk bil fra ny leveret i Tyskland. Den oprindelige registreringsattest foreligger endnu og medfølger naturligvis. Bilen er over en 3 års periode blevet 100% istandsat, med komplet adskillelse af karrosseri og sandblæsning, for derefter nøjsommeligt at blive bygget op igen. Ingen detaljer er blevet sprunget over, alt er gennemgået og renoveret. Det gælder både karrosseri, kromdele, motor, gearkasse, interiør, elektronik, instrumenter – alt. Og det hele er foto dokumenteret. Kabinen er lavet med det bedste tyske læder der kan fås, alt træ er restaureret af møbelsnedker. Et par lækre opdateringer er også kommet til – himlen er monteret i ægte Alcantara, der er monteret skjult stereoanlæg, og sågar et skræddersyet kuffertsæt blev det også til. Tilsammen bidrager det til en fornemmelse af den ypperste luksus. Vi fornærmer næppe nogen ved at skrive, at dette er en bil for den lidt mere erfarne investor og livsnyder og næppe for nybegynderen i den klassiske bilverden.
At køre og opleve vognen er en udsøgt fornøjelse, at glide ubesværet og komfortabelt gennem dagens trafik og i ophøjet ro og værdighed opleve verden på den anden side af køleren med stjernen. So Oh’ Lord…
Kontakt Sælger: